«Щедрик був коронною точкою нашого репертуару у всіх краях упродовж п’яти з половиною років»

 

Диригент Української Республіканської Капели
Олександр Кошиць

Як всесвітньовідомий «Щедрик» уперше потрапив за кордон? Хто спродюсував мистецьку інтервенцію «української весни» в світі? Чому «Щедрик» – це не лише мистецька, але й політична історія України?
У 1919-1924 роках видатний «Щедрик» Миколи Леонтовича здійснив міжнародну лоббістську подорож 17-ма країнами Західної Європи, Північної й Південної Америки, відкривши світові Україну. Це відбулося завдяки закордонним гастролям Української Республіканської Капели (Українського Національного Хору) під орудою видатного українського диригента Олександра Кошиця.

Олександр Кошиць серед своїх хористів

Капела була створена у січні 1919 року з ініціативи Головного Отамана, Голови Директорії військ Української Народної Республіки Симона Петлюри («залюбленого у мистецтво головнокомандувача», як називатиме його європейська преса) і відряджалась за кордон з метою протидії російській пропаганді та промоції української незалежності в Європі. Концерти мали відбутись передовсім у Парижі, де тривали засідання Мирної конференції за участі глав європейських держав, і де вирішувалась доля української незалежності. Натомість за два роки європейських гастролей Українська Республіканська Капела під орудою Олександра Кошиця окрім Парижа виступила ще у 44 провідних культурних містах і столицях 10 країнах Західної Європи (Чехословаччина, Австрія, Швейцарія, Франція, Бельгія, Нідерланди, Велика Британія, Німеччина, Польща, Іспанія), давши понад 200 концертів у 74 найпрестижніших концертних залах. На концертах капели були присутні королеви, президенти, міністри, академіки, професори, про що Олександр Кошиць звітував у своїх листах до глави української держави Симона Петлюри: «У своїх концертах вихвачуємо усі кола суспільства, починаючи з Королів і президентів, кінчаючи робітниками і дітьми». За цей час в європейській пресі вийшло понад 600 публікацій в пресі, а на адресу Олександра Кошиця і хору надійшло сотні листів від провідних митців і політиків Європи з компліментарними відгуками про Україну і українську культуру.
Саме в ході цих державних гастролей Капели Олександра Кошиця «Щедрик» Миколи Леонтовича здобув міжнародне визнання, ставши хітом світового репертуару українців.

Українська Республіканська Капела, Прага, 1919 рік.

Про це свідчив у своїх спогадах і сам диригент: «Щедрик був коронною точкою нашого репертуару у всіх краях упродовж 5 з половиною років».
«Цей український гашиш – найсолодша з отрут», – заявляла на берлінських прем’єрах «Щедрика» німецька професура. «Одна з найпрекрасніших пісень програми – «Щедрик», писав лондонський журнал «The Punch». «Леонтович – це Гомер в музиці», друкувала варшавська преса. «Культурна зрілість України має стати для світу легітимізацією її політичної незалежності», резюмував Відень.
Закордонна гастролі українського хору відбувались за сприяння Міністерства освіти та мистецтв і Міністерства закордонних справ Української Народної Республіки, ставши першим проектом культурної дипломатії в історії модерної України. Українські посли влаштовували раути і дипломатичні прийоми на честь співаків. За кордоном хористи виступали у статусі державних службовців Головного управління мистецтв та національної культури УНР, а хор був офіційною державною інституцією у підпорядкуванні тодішнього міністерства культури.
Після закінчення європейських гастролей український хор переїхав до США і 5 жовтня 1922 року дав прем’єрний концерт у найпрестижнішому концертному залі Нью-Йорка Carnegie Hall. Саме в цей день відбулась американська прем’єра «Щедрика». З 1922 по 1924 роки українські співаки виступлять ще із понад 400-ма концертами у США, Канаді, Мексиці, Уругваї, Аргентині, Бразилії й на Кубі.

Український Національний Хор біля Teatro Coliseo у Буенос-Айресі, в якому
упродовж червня-вересня 1923 року українці дали понад 40 концертів.

З 1919 по 1924 роки хор Кошиця, як культурний амбасадор України, дасть понад 600 концертів у 200 найпрестижніших концертних залах 200 міст 17 країн Західної Європи, Північної й Південної Америки (Чехословаччина, Австрія, Швейцарія, Франція, Бельгія, Нідерланди, Велика Британія, Німеччина, Польщі, Іспанія; США, Канада, Мексика, Аргентина, Уругвай, Бразилія, Куба). За цей час у світовій пресі вийде понад 1300 відгуків 12 мовами світу про Україну і українське мистецтво, а на адресу хору надійде сотні листів від закордонних митців і політиків з підтримкою української культурної і політичної суб’єктності.
Культурна трансформація українського «Щедрика» на американську колядку «Carol of the Bells» відбудеться аж через 10 років. 30 березня 1936 року у нью-йоркському Madison Square Garden студентський хор під орудою американського диригента українського походження Пітера Вільховського презентує на з’їзді вчителів музики США (15-тисячна аудиторія) обробку Леонтовича – з англійським текстом. У щебетанні весняної ластівки Вільховський почує передзвін різдвяних дзвоників. Так на міжнародну арену вийде американська версія всесвітньовідомого «Щедрика» – колядка «Carol of the Bells».

 

Авторка: Тіна Пересунько – авторка та кураторка проекту «Світовий тріумф «Щедрика» – 100 років культурної дипломатії України»

Європа

 

3 роки
10 країн
45 міст
207 концертів
600 публікацій в пресі
74 концертні зали


Чехословаччина
Австрія
Швейцарія
Франція
Бельгія
Нідерланди
Велика Британія
Німеччина
Польща
Іспанія

Америка

 

1922- 1924 роки
1,5 роки
7 країн
150 міст
400 концертів
700 публікацій в пресі
150 концертних залів


США
Мексика
Аргентина
Уругвай
Бразилія
Канада
Куба

Ukranian National Choir – Shchedryk or Carol of the Bells 1922