Народна аматорська хорова капела ім. М. Леонтовича Тульчинського РБК була створена 1 вересня 1920 року, коли Миколу Леонтовича призначили завідувачем секції мистецтв відділу народної освіти повіту. Хор розгорнув значну концертну діяльність на Поділлі.
Завдяки капелі Леонтович сформував власний музичний почерк, зберіг та опрацював первісний подих кожної знайденої пісні. Одна з особливих прикмет його диригентського стилю – багата тембральність звучання хору, вміння вибудувати звукову палітру засобів художньої виразності на основі закономірностей церковного співу, відчуття пластики музичної форми, яскравий артистичний хист та темперамент хористів.
Популярність обробок композитора пов’язана з тим, що в багатьох країнах Європи та Америки на початку XX століття з успіхом гастролював український хор Олександра Кошиця, артистичний феномен якого базувався на найкращих аранжуваннях Миколи Леонтовича. Коронною точкою репертуару хору Кошиця були автентичні зразки – «Щедрик» і «Дударик».
Після трагічної загибелі композитора-засновника диригентом колективу став його учень, надалі заслужений диригент України, професор Одеської консерваторії Микола Покровський. Саме під його керівництвом капела першою в Україні (в лютому 1921 р.) виконала передсмертний твір Леонтовича «Смерть». Надалі виступи хору відбувались у клубах, школах, народних домах, театрах, а то й взагалі у саду, на майданчиках просто неба.
Оновленню хору значно посприяв відомий подільський композитор Родіон Скалецький, який очолив капелу (45 осіб) у 1926 р. Репертуар капели складався переважно з творів Леонтовича, нові твори пролетарської музики оцінювалися як убогість і безглуздя, за що Скалецький отримав прізвисько «Стара українська пісня». Хористи при керівникові осягали основи музичної грамоти та згодом здобували фахову освіту. Місцеве керівництво, оцінивши професіоналізм виконавців, зареєструвало хор як «Державну капелу ім. М.Д. Леонтовича» при Брацлавському повітовому комітеті народної освіти. Учасники капели стали членами професійної спілки працівників мистецтв РОБІС і користувалися пільгами радянських службовців.
Тридцяті роки стали важким часом, позначеним сталінськими репресіями, коли органи НКВС втрутилися в діяльність капели. В колективі вимушені були змінити підряд двох диригентів – Р. Скалецького, репресованого у 1933 р., та М. Гриневича, ув’язненого у 1938 р., їм інкримінували статтю, пов’язану з контрреволюційною діяльністю. За Гриневича хор ще зберігав свій високий рівень майстерності, однак репертуар його мусив складатися з творів про Сталіна, революційних маршів та пісень з кінофільмів, і лише в останньому відділі концертів виконувалися народні пісні. Останній довоєнний диригент та співак Олександр Воскобойник керував капелою неповні два роки. Під його керівництвом роль капели цілком звелася до рівня районної агітаційної бригади. Керівник – диригент був розстріляний фашистськими загарбниками в перші дні окупації Тульчина.
У роки Другої світової війни (1939 – 1945) люди звернулися за підтримкою до православної віри і церкви. Румунські окупанти, захопивши Тульчин (1941), негайно почали впорядковувати храми. У найкоротший термін вони відновили Домініканський собор. У церковному хорі літургію виконували учасники капели, які не встигли виїхали з міста. Це – Іван Козловський, Володимир Погребняк, Єгор Мельник, Михайло Ільков, сім’я Мацепудри. Хормейстером хору був Дмитро Клевчук. Саме завдяки цьому керівникові вперше в хорі зазвучали духовні твори Миколи Леонтовича. У середині 1942 р., шануючи професіоналізм хору, окупанти запросили його заспівати в храмі на вінчанні румунського короля Михайла. В роки окупації (1941 – 1944) під час богослужіння хористи-підпільники забиралися під купол храму і, ризикуючи життям, слухали повідомлення Совінформбюро та друкували листівки. У звільненому від окупантів Тульчині (1944) хор ще кілька разів виступив просто неба і невдовзі тимчасово припинив свою діяльність.
У 1946 р. у країні разом з відбудовою господарства почалося відродження культури і мистецтва. Керівником хору став диригент військового оркестру старшина Євген Волошин. Традиції, закладені великим майстром, продовжували жити, незважаючи на складні суспільно-політичні умови.
У 1950 р. хормейстером колективу стає знакова постать – Мечислав Цинар, який запросив у капелу акомпанувати і співати в 1950 – 1956 роках молодшу дочку композитора Надію Леонтович (викладача музичної школи та училища культури). Вона активізувала роботу хорового колективу і збагатила своєю присутністю історію капели. Колектив їде на декаду Українського мистецтва і літератури в Москву, підготувавши нову програму. Вперше ставиться твір великомасштабного плану – опера Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм». Успіх капели був винятковим. За сім місяців здійснено 14 постановок видатної опери. Керівництво району на знак визнання високої майстерності колективу неодноразово матеріально й морально стимулювало його учасників.
З 60-х років популярність хору зросла неймовірно. На республіканському огляді – конкурсі в 1965 р. хористи посіли 1-е місце. За високу професійну виконавську майстерність атестаційна комісія присвоїла колективу звання «Народна хорова самодіяльна капела».
З роками склад капели оновлювався. На зміну уславленому диригентові М. Цинару прийшла його учениця, молода випускниця консерваторії Віра Голюк, фахівець високого рівня. Висока майстерність співаків, працездатність і здібності диригента давали можливість капелі перебувати у відмінній формі. Репертуар поповнився оригінальними хорами М, Леонтовича «Легенда», «Льодолом», «Літні тони», «Моя пісня», «Заповіт», П. Ніщинського «Вечорниці»…
Капела стала першим лауреатом обласної премії М.Д. Леонтовича, неодноразово була учасником Всеукраїнського теле-турніру «Сонячні кларнети». У цей період в Тульчин до капели в гості двічі завітали члени українського робітничого хору ім. Леонтовича з м. Нью-Йорка (США). За творчі досягнення хорового колективу художній керівник Володимир Шкуратовський був нагороджений «Кришталевим рогом достатку» міжнародного рейтингу популярності «Золота Фортуна».
Нині хоровий колектив живе в тісній співпраці з Тульчинським училищем культури і дитячою музичною школою, він став чудовою творчою базою для студентів і викладачів цих навчальних закладів. Виконавська майстерність капели цілком залежить від складу, в якому всі роки співає значна частина колективу училища. Завдяки цим хористам капела витримувала найважчі періоди у своєму житті. Капела ім. М. Леонтовича – це осередок хорових і співочих традицій Подільського краю.